Blogg

30 November 2016

Ge pressbilden lite kärlek

Handen på hjärtat: Är pressbilden du nyss skickade till journalisten identitetsbyggande – eller är den nästan identisk med vad varenda konkurrent skickar?

Posted by Albert Lindemalm, 0 kommentarer

Läs mer

14 November 2016

Målgruppens ekonomiska begränsningar och möjligheter skapar kommunikatörens spelplan

Att säga att allt går att sälja med mördande reklam är, som alla som jobbar med kommunikation vet, inte riktigt sant.

Posted by Peter Callius, 0 kommentarer

Läs mer

9 November 2016

Fel president vann: Varför prickar inte opinionsmätningarna rätt?

Trump vinner över Clinton trots att de flesta mätningar visade på motsatsen. Kan inte opinionsinstituten sitt jobb? Läs våra Q&A om att pricka rätt, felmarginaler och medieretorik.

Posted by Toivo Sjörén, 0 kommentarer

Läs mer

7 November 2016

Fel president vann – eller varför opinionsmätningarna i USA inte ger ett bättre resultat

Att spå nästa POTUS är en grannlaga uppgift. Opinionsundersökarna i USA kämpar med flera stora utmaningar. Grunden är det låga valdeltagande i USA och konsekvenserna för oss som gillar solid mätbarhet är påtagliga.

Posted by Toivo Sjörén, 0 kommentarer

Läs mer

2 November 2016

Varför är svenska opinionsundersökare så bra?

Varför går det som regel så bra för svenska opinionsundersökare? Ja, det beror inte på att vi är mer begåvade än våra kollegor i USA och England. Ser vi på presidentvalet i USA ställs undersökarna där inför en rad olika problem. Undersökningen skall göras bland registrerade röstare, registered voters (RV), i olika tabeller. Den stora svårigheten är nästa steg.

Posted by Toivo Sjörén, 1 kommentarer

Läs mer

Visar 1-5 av 6. Nästa ›