You are here

2023-06-30

ORVESTO Brands - Retail edition

En syndikerad varumäkesundersökning med Sveriges största varumärken inom retail. Kommer i höst!

Efter sommaren lanserar vi ORVESTO Brands – Retail edition, den första upplagan av varumärkesundersökningen ORVESTO Brands, enbart med fokus på Sveriges största varumärken inom retail (samt snabbmatsrestauranger), där vi mäter ca 120 varumärken inom 11 olika kategorier.

Samtliga varumärken i ORVESTO Brands mäts redan idag i ORVESTO Konsument men detta utökade dataset kan med fördel användas för vidare analyser då vi lagt till ett stort antal nya mätpunkter. Vi vill redan nu tipsa om denna undersökning som alltså kommer att finns tillgänglig under hösten 2023.

Med hjälp av ORVESTO Brands kan du beskriva svenska folkets relation till dessa olika varumärken och/eller kategorier och kan med hjälp av datan i undersökningen skapa en förståelse för relationen mellan varumärken, människor och media.

ORVESTO Brands kan hjälpa dig som marknadsförare att definiera en mer effektiv marknadsstrategi baserad på ingående förståelse av konsumenternas relation till just ditt specifika varumärke, hur det särskiljer sig mot konkurrenter och för varumärkeskategorin som helhet. Informationen i undersökningen kan användas av alla som i sitt arbete har påverkan på eller inflytande över ett eller flera av varumärkena eller kategorier som mäts i undersökningen.

Med hjälp av data från undersökningen kan du identifiera varumärkets mest lojala och lönsamma konsumenter genom lojalitetstrappan, samt analysera hur väl varumärken kapitaliserar på lojaliteten genom att omsätta den till engagemang i målgrupper.

Det finns inte en utstakad väg genom datamängden, vi erbjuder istället mängder av olika vägar att utforska och analysera resultaten, allt utifrån hur just din varumärkessituation ser ut. Varumärkesfrågorna kan tillsammans med kopplingen till ORVESTO användas för flera olika undersökningsbehov eftersom antalet intervjuer är stort. Det finns mängder med bakgrundsvariabler som gör det möjligt att vidare utforska de mått man är intresserad av nedbrutet i specifika målgrupper. ORVESTO Brands ger dig därmed även en djupare förståelse för målgruppers konsumtionsvanor, livsstil, attityder, värderingar, intressen och beteenden.

Dessutom ger ORVESTO Brands möjligheter att leverera medielösningar som kommunicerar med dina mest lönsamma kunder genom att kombinera konsumentinformation med medievanor på huvudmedianivå.

Undersökningen innehåller klassiska varumärkesmått, såsom t ex:

  • Brand awareness
  • Familiarity
  • Consideration
  • Contact
  • Action
  • Delivery
  • Liking
  • Favourite brand
  • Recommendation (NPS score)
  • Brand Potential
  • Brand Equity
  • Momentum
  • Ett antal olika attribut kopplade till varumärket
  • Future advocates
  • Identification

Några exempel på vad undersökningen kan användas till

  • Lär känna ditt varumärkes position! Vilka aspekter behöver förstärkas eller förändras för att nå ut bättre på marknaden?
  • Lär känna ditt strategiska varumärkeslandskap!
  • Förstå din kund på djupet!
  • Vilka områden ska prioriteras?
  • Hitta områden att växa i!
  • Vilka kunder föredrar konkurrerande varumärken men inte ditt varumärke?

ORVESTO Brands är den senaste i raden fördjupandeundersökningar som är fullt integrerade med ORVESTO Konsument.

Förstå dina målgruppers behov och drivkrafter. Vilka intressen har de, vad är deras livsstil, vad gör de på sin fritid, vilka värderingar styr deras agerande, vad är deras personlighet, hur snabba är de att ta till sig innovationer och nya idéer. Hur tänker och agerar dina målgrupper kring specifika områden som t ex. hållbarhet och ekologi, hälsa, mat och träning, dela-ekonomi, mode och skönhet eller jobb och karriär?

Vilka inköpsplaner har dina målgrupper och hur mycket pengar spenderar de på olika typer av tjänster och produkter? Vilka kanaler/touchpoints har de störst nytta av vid köp av olika varor och tjänster? Vad är deras köpkraft, vilka betalningslösningar använder de och vad är deras attityd till kredit och olika typer av finansiering?

Hur agerar dina målgrupper på olika marknader som tex. köp av bil, inställning till e-handel, bank- och försäkring, resor och turism, mobiltelefoni och datorer? Allt detta och mycket mer i ORVESTO Konsument.

Förutom att ge dig en aktuell bild av centrala aspekter kring varumärket som påverkar dina kundrelationer och din affär, kan du enkelt koppla denna fördjupande data till dina ORVESTO målgrupper direkt i analysverktyget SESAME med hjälp av t ex livsstilssegmenten, hållbarhetssegmenteringen eller skapa nya målgrupper för att öka precision och relevans i din kommunikation. Det finns olika sätt att få tillgång till datan beroende på vad som passar dig. Utöver analysverktyget SESAME, kan data t ex erbjudas i leveransplattformen Clarity, genom skräddarsydda workshops eller rapporter.

Kategorier som mäts i undersökningen

  • Stormarknader/Dagligvaror
  • Skor
  • Kläder/Accessoarer
  • Hem/Heminredning
  • Sport
  • Apotek/Hälsokost/Skönhet
  • Optikbutiker
  • Bygg/Trädgård
  • Hemelektronik/Tele/Vitvaror
  • Bokhandel
  • Snabbmats-restauranger/ Pubar/Caféer

 

Hör av dig till oss så berättar vi mer!

Eva Springmann

Client Director, Kantar Media

+46 701 842083

Johanna Ollevik

Client Manager, Kantar Media

+46 701 842075

Share Image: